In 2016 bestond de Orde der Dominicanen 800 jaar. Ze wilden dat jubileum aangrijpen om de wereld te laten zien dat de katholieke orde nog altijd relevant is. Maar hoe doe je dat, in een tijd en een land waarin religie met steeds meer scepsis wordt bekeken?
Het antwoord daarop vonden we 800 jaar terug in de tijd, toen de jonge Dominicus een nacht doorhaalde met de waard van een herberg. Na die nacht zag de waard het licht, en stichtte Dominicus de Orde der Dominicanen. ‘Wie is de waard van vandaag?’, vroeg een van de oudste broeders ons. Oftewel: met wie moeten we anno 2016 in gesprek over wat ons bezielt? Die vraag werd de inzet van de campagne, waarin we op zoek gingen naar de moderne zinzoekers. Met als doel om er – net als Dominicus en de waard 800 jaar geleden – allebei beter van te worden.
Het Nieuwe Habijt
Om te beginnen vroegen we ons af hoe de moderne broeders en zusters eruit zouden zien. Samen met modekunstenaar Borre Akkersdijk en zijn atelier BYBORRE ontwikkelden we Het Nieuwe Habijt, in een minicollectie van 12 stuks. Dit nieuwe habijt haalde wereldwijd de media (van Der Spiegel en Trouw tot HYPEBEAST), en werd in 2017 tentoongesteld op de Dutch Design Week.
Jubileumbier Zondag
Een orde die in een herberg ontstond verdient natuurlijk zijn eigen bier. Dus introduceerden we het Jubileumbier Zondag – gebrouwen in Stadsbrouwerij de Hemel in Nijmegen. Het bier ging vergezeld van bierviltjes met daarop Dominicaanse levensvragen – waarover tijdens het drinken kon worden gesproken. Gedurende het jubileumjaar werd het jubileumbier geschonken bij alle activiteiten die we organiseerden.
Writers-in-residence
In april gingen zes Nederlandse schrijvers een aantal dagen in retraite in het Dominicanenklooster in Huissen. Kira Wuck, Nyk de Vries, Karin Amatmoekrim, Yannick Dangre, Yves Petry en Bregje Hofstede leefden met de broeders, maakten kennis met de Dominicaanse traditie en werden gevraagd op basis van hun ervaringen een nieuw werk te maken. Het resultaat? De prachtige bundel Duif en Haan, uitgegeven in samenwerking met Das Magazin.
Daarnaast organiseerden we minicolleges en lunchgesprekken op de Radboud Universiteit en Tilburg University, en maakten we met de KRO-NCRV het programma Zin in Zomer, dat werd uitgezonden op NPO Radio 5. Zo kwamen in het jubileumjaar veel mensen voor het eerst – of voor het eerst sinds lange tijd – in aanraking met de orde van de Dominicanen.
Mensen eten met #GVBeestje
Het ondertussen legendarische GVBeestje verzonnen we voor GVB om het reizen met het OV leuker te maken.
GVBSupergewone mensen gezocht
Voor Pleegzorg Nederland maakten we een landelijke wervingscampagne voor nieuwe pleegouders.
Pleegzorg NederlandWil je weten wat we voor jouw organisatie zouden kunnen doen?